Βιταμίνη D, γνωστή και ως η «βιταμίνη του ήλιου», μια πολυδιάστατη, λιποδιαλυτή και άκρως απαραίτητη βιταμίνη για τον ανθρώπινο οργανισμό, με πολλαπλά οφέλη. Γιατί μιλάνε όλοι γι’ αυτή τα τελευταία χρόνια και γιατί μας ανησυχεί πιθανή έλλειψη της;

O κύριος ρόλος της βιταμίνης D είναι η ρύθμιση της απορρόφησης του ασβεστίου και του φωσφόρου, ενισχύοντας την καλή υγεία των σκελετικού συστήματος και των δοντιών. Ωστόσο, έρευνες μέσα στα χρόνια έχουν αποδείξει την αναγκαιότητα της βιταμίνης D και σε μια σειρά από άλλες ανάγκες του σώματος, μεταξύ των οποίων η καλή λειτουργία της καρδιάς και του νευρικού συστήματος, η αποφυγή ή η καλύτερη αντιμετώπιση αυτοάνοσων νοσημάτων και η ισχυροποίηση της καλής ψυχολογικής κατάστασης του ατόμου.

Η βιταμίνη D προσλαμβάνεται με δύο τρόπους: με την προσεκτική έκθεση στον ήλιο (δημιουργείται κυρίως όταν εκθέτουμε τα χέρια μας στον ήλιο), καθώς και μέσω μιας ομάδας τροφών που περιλαμβάνει λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, σαρδέλα), σέλερι, μουρουνέλαιο, ελαιόλαδο, πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα, μανιτάρια, δημητριακά ολικής άλεσης, αυγά και πορτοκάλι.

Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται έλλειψη της βιταμίνης D σε όλο και περισσότερους ανθρώπους, γεγονός που έχει προβληματίσει τους ειδικούς, ειδικά σε χώρες όπως η Ελλάδα, που ο ήλιος -αν μη τι άλλο- μας λούζει άφθονα τους περισσότερους μήνες του χρόνου.

Έχουν διατυπωθεί διάφορες θεωρίες κατά καιρούς, θεωρίες που περιλαμβάνουν την όλο και λιγότερη έκθεση μας στον ήλιο και την προστασία μας από αυτόν, την κακή διατροφή, ακόμη και το γεωγραφικό πλάτος! Το σίγουρο είναι πως ένας συνδυασμός όλων, οδηγούν περίπου το 77% του πληθυσμού σε έλλειψη της βιταμίνης D. Τα  πιο συνήθη συμπτώματα της έλλειψης της βιταμίνης D είναι αίσθημα κούρασης, αδυναμία, κατάθλιψη, αδυναμία συγκέντρωσης και χλωμή όψη.

Οι δύο βασικοί τρόποι για να προλάβουμε την έλλειψη βιταμίνης D στον οργανισμό μας είναι να μάθουμε να εκθέτουμε την επιδερμίδα μας στον ήλιο με ασφάλεια και να εμπλουτίσουμε την διατροφή μας με τροφές πλούσιες στην βιταμίνη αυτή. Ωστόσο, αν αυτές οι κινήσεις δεν αρκούν για την επαρκή πρόσληψη που χρειαζόμαστε καθημερινά, υπάρχουν πάντα τα απαραίτητα συμπληρώματα διατροφής που μπορούν να μας δώσουν την ποσότητα της βιταμίνης D που χρειαζόμαστε.