Σύμφωνα με τη μελέτη Visual Networking Index της Cisco (2016) είχε προβλεφθεί πως μέχρι το 2020 οι χρήστες κινητών τηλεφώνων στον παγκόσμιο χάρτη θα έφταναν περί τα 5,5 δις., δηλαδή περίπου το 72% του πλανήτη θα ήταν με ένα κινητό στο χέρι. Η έρευνα αυτή επαληθεύθηκε μέχρι ενός σημείου, αφού μέχρι τώρα έχουν καταγραφεί 4,8 δις χρήστες κινητών τηλεφώνων παγκοσμίως, και δεν είμαστε ακόμη ούτε στα μισά της χρονιάς, ενώ οι σχετικές προβλέψεις δείχνουν πως πριν να εκπνεύσει το 2020, θα έχουμε ξεπεράσει τα 5 δις.

Αυτά τα νούμερα, ενώ είναι φαινομενικά απλά νούμερα, υποδεικνύουν τις συνήθειες του σύγχρονου ανθρώπου και την τάση του να κρατά πλέον όλον τον κόσμο και τις πληροφορίες που αυτός περιλαμβάνει, κυριολεκτικά στα χέρια του. Ωστόσο, όσο η ζωή μας γίνεται πιο εύκολη, τόσο η ιατρική κοινότητα προβληματίζεται, μιας που το φαινόμενο του «αυχενικού συνδρόμου του κινητού» αυξάνεται ραγδαία και τα άτομα που παραπονιούνται για πόνους στον αυχένα, επίσης.

Τι είναι όμως το αυχενικό σύνδρομο του κινητού; Η φυσιολογία λέει πως το ανθρώπινο κεφάλι ζυγίζει από 4,5 – 6 κιλά. Αυτό το βάρος, όταν η σπονδυλική στήλη και ο αυχένας δεν βρίσκονται σε ουδέτερη θέση, σχεδόν διπλασιάζεται από τις πιέσεις που δέχεται όταν το κεφάλι πέφτει μπροστά 15ο, φτάνει τα 18 κιλά όταν το κεφάλι παίρνει κλίση 30ο και μπορεί να φτάσει και πιέσεις που αντιστοιχούν σε 30 κιλά όταν το κεφάλι πέφτει μπροστά σε θέση 60ο. Αυτό φυσικά δεν είναι πρόβλημα όταν στέλνουμε ένα μήνυμα, αλλά όταν περνάμε παραπάνω από δύο ώρες την μέρα πάνω από το κινητό κατ’ αυτόν τον τρόπο, τότε υπάρχει σοβαρό θέμα, το οποίο μπορεί να οδηγήσει και σε χειρουργική επέμβαση.

Ωστόσο, υπάρχουν μερικοί πολύ απλοί τρόποι για να αποφύγουμε αυτές τις πιέσεις και, κατ’ επέκταση, και το αυχενικό σύνδρομο του κινητού:

  1. Ελαχιστοποιήστε τη χρήση του κινητού σας τηλεφώνου: Είναι πολλές οι στιγμές που ασχολούμαστε με το κινητό μας τηλέφωνο χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος λόγος. Αν μπορούσαμε να περιορίσουμε αυτές τις φορές, εκτός του γεγονότος ότι θα βοηθούσαμε το σώμα μας, θα μπορούσαμε να περάσουμε τον χρόνο μας πιο παραγωγικά.

  2. Κάντε ένα διάλειμμα: Αν δεν μπορείτε να σταματήσετε την χρήση του κινητού σας λόγω υποχρεώσεων και δουλειάς, είναι πολύ σημαντικό να μην ξεχνάτε να κάνετε μερικά διαλείμματα ενδιάμεσα της χρήσης.
  3. Pilates, το θαυματουργό: Όπως και η yoga, έτσι και το Pilates περιλαμβάνουν ασκήσεις που βοηθούν στην ορθοσωμία, τη σωστή στάση της σπονδυλικής στήλης και του αυχένα, καθώς και στην ενδυνάμωση τους.
  4. Κοιμηθείτε σωστά: Είναι πολύ σημαντικό έπειτα από μια δύσκολη μέρα όπου έχει καταπονηθεί το σώμα και οι βάσεις του, να προσφέρουμε σε αυτό έναν σωστό και καλό ύπνο. Επιλέξτε θέσεις όπου το σώμα παραμένει σε ευθεία και το σωστό μαξιλάρι, που δεν θα ασκεί λάθος πιέσεις στον αυχένα την ώρα της ξεκούρασης.
  5. Το θαύμα των διατάσεων: Τα λεγόμενα stretching δεν έχουν λόγο ύπαρξης μόνο μετά την άθληση, αλλά και καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, όταν το σώμα το έχει ανάγκη. Ακούστε το σώμα σας και τεντωθείτε ελεύθερα, όποτε νιώθετε πως χρειάζεται να «ξεπιαστείτε».
  6. Φέρτε το τηλέφωνο σε εσάς, μην πηγαίνετε εσείς σε εκείνο: Είναι πολλές οι φορές που αφήνουμε το κινητό μας τηλέφωνο να μας παρασύρει στις θέσεις που θέλει αυτό. Το μυστικό είναι να το ανασηκώσουμε απλά στη θέση που θέλουμε εμείς.
  7. Υπάρχει πάντα (τουλάχιστον) μία εφαρμογή για να σας δείξει το πώς:  Ο φυσιοθεραπευτής Dean Fishman δημιούργησε το app «Text Neck», και πρόκειται ουσιαστικά για έναν οδηγό – επιτηρητή της στάσης του σώματος μας, όταν χρησιμοποιούμε το κινητό μας.  Η εφαρμογή ειδοποιεί με διάφορους τρόπους όταν ο χρήστης έχει κακή στάση σώματος ή όταν γέρνει το κεφάλι του περισσότερο απ’ όσο πρέπει. Λίγο ειρωνικό θα έλεγε κανείς…