«Πρέπει να έχουν γερές βάσεις για το μέλλον τους», «Όσο πιο μικρό είναι το παιδί, τόσο καλύτερα απορροφά τις γνώσεις σαν σφουγγάρι»: Αυτές είναι μόνο μερικές από τις πεποιθήσεις των γονιών που ωθούν τα παιδιά να γεμίσουν το ήδη «φορτωμένο» πρόγραμμά τους με μετασχολικές δραστηριότητες, ακόμη και μέσα στο σαββατοκύριακο.

Γράφει η Μαρία Λυσάνδρου, δημοσιογράφος Υγείας

Κατά γενική ομολογία, οι εξωσχολικές δραστηριότητες παίζουν σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού, καθώς ενισχύουν την αυτοπεποίθηση, προάγουν την ευγενή άμιλλα, καλλιεργούν τις δεξιότητες, αναπτύσσουν την ομαδικότητα και τη συνεργασία.

Βέβαια, από την άλλη πλευρά, τα πράγματα παίρνουν άλλη διάσταση, όταν οι γονείς χάνουν το μέτρο, υπερφορτώνοντάς τα, με συνέπεια από τις τρυφερές ηλικίες να μην έχουν καθόλου ελεύθερο χρόνο να ξεκουραστούν, να παίξουν, να δουν τους φίλους και τους γονείς τους ή ακόμη και να διαβάσουν για την επόμενη ημέρα. Την ίδια στιγμή, η κατάσταση χειροτερεύει περαιτέρω, όταν η επιλογή της εξωσχολικής δραστηριότητας γίνεται αποκλειστικά από τους γονείς, είτε γιατί έτσι πρέπει είτε γιατί ήταν  δικό τους απωθημένο και όνειρο.

Τι να προσέξετε

  • Το πρώτο πράγμα που οφείλουν να κάνουν οι γονείς είναι να μάθουν από το ίδιο το παιδί εάν πραγματικά ενδιαφέρεται να κάνει τη συγκεκριμένη εξωσχολική δραστηριότητα.
  • Το επόμενο βήμα είναι να μελετηθεί το πρόγραμμά του, για να διαπιστωθεί αν όντως υπάρχει διαθέσιμος χρόνος για την εξωσχολική αυτή δραστηριότητα. Φροντίστε ώστε το παιδί να μην «τρέχει» από τη μια δραστηριότητα στην άλλη, αλλά να  μεσολαβεί ένα διάστημα στο οποίο να ξεκουράζεται.
  • Γνωρίστε τους υπευθύνους που πραγματοποιούν τις εξωσχολικές δραστηριότητες και συζητήστε μαζί τους για ό,τι σας απασχολεί.
  • Μεριμνήστε ώστε το παιδί στην καθημερινότητά του να έχει ώρα να ξεκουραστεί, να παίξει και να μελετήσει για την επόμενη ημέρα.

Πότε είναι αγγαρεία για το παιδί

Δεν λείπουν βέβαια και εκείνες οι περιπτώσεις στις οποίες οι εξωσχολικές δραστηριότητες μπορεί να μετατραπούν από χαρά σε αγγαρεία και τα παιδιά να υφίστανται έντονο άγχος και στρες.

Ο «κώδωνας του κινδύνου» πρέπει να χτυπήσει στους γονείς εάν παρατηρήσουν ότι το παιδί τους:

  • Έχει έντονο άγχος και στρες σε τέτοιο σημείο που δεν απολαμβάνει τις εξωσχολικές δραστηριότητες.
  • Παραπονιέται πολύ συχνά ότι δεν προλαβαίνει να κάνει μια εργασία ή την αφήνει μισοτελειωμένη.
  • Δείχνει πάντα βιαστικό και έτοιμο ανά πάσα στιγμή να φύγει.
  • Μελετά «στο πόδι» και επιπόλαια τα μαθήματά του.
  • Είναι κουρασμένο και δεν έχει όρεξη να φάει.

Τι μπορείτε να κάνετε

  • Σκεφτείτε ότι είναι καλύτερο να ασχοληθούν με λιγότερα και να είναι ευχαριστημένα, παρά να πιέζονται για να τα προλάβουν όλα.
  • Κάντε από κοινού αλλαγές ή αναπροσαρμογές στο ημερήσιο πρόγραμμά τους.
  • Μην παραμελείτε την ανάγκη των παιδιών για ελεύθερο χρόνο, καθώς έχουν ανάγκη για χαλάρωση και ξεκούραση.

Σε κάθε περίπτωση οι γονείς οφείλουν να είναι στο πλευρό των παιδιών τους, δείχνοντας έμπρακτα ότι τα αγαπούν και τα στηρίζουν, είτε κάνουν περισσότερες είτε λιγότερες εξωσχολικές δραστηριότητες.

 

ΠΗΓΕΣ

https://psychcentral.com/news/2018/05/15/too-many-extracurricular-activities-for-kids-may-do-more-harm-than-good/135388.html
https://www.parents.com/fun/activities/outdoor/

https://childmind.org/article/finding-the-balance-with-after-school-activities/

https://parentingfromtheheartblog.com/extracurricular-activities-for-kids/