Ο χειμώνας έρχεται και, μαζί με το κρύο, φέρνει τις ιώσεις και τη γρίπη. Εκτός από τα άτομα που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου, πολύ ευάλωτα στις ιώσεις και στα κρυολογήματα είναι και τα παιδιά, καθώς το ανοσοποιητικό τους δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί πλήρως.

Γράφει η Μαρία Γλένη, δημοσιογράφος Υγείας

Οι συμβουλές των μαμάδων στα παιδιά τους για να μην...κρεβατωθούν, όπως το «ντύσου καλά», φαίνεται πως δεν αρκούν για να προλάβουν τον πυρετό, τον πονόλαιμο και την καταρροή. Και αυτό γιατί σχετικές έρευνες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι, εκτός από τους βασικούς κανόνες πρόληψης, και η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο, τόσο στη θωράκιση του ανοσοποιητικού των παιδιών όσο και στη σωστή ανάπτυξή τους.

Όλα με μέτρο

Καθημερινά τα παιδιά πρέπει να έχουν μια ισορροπημένη διατροφή με ποικιλία τροφίμων από τη μεσογειακή πυραμίδα, σε μέτριες όμως ποσότητες.

Σύμφωνα με τις συστάσεις των παιδιατρικών εταιρειών, τα παιδιά, για να λαμβάνουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, πρέπει να τρέφονται με τρία κυρίως γεύματα, πρωινό-μεσημεριανό-βραδινό, και δυο ενδιάμεσα, πρόγευμα και απογευματινό.

Πρωινό

Η καλή ημέρα ξεκινά από το πρωινό, καθώς, αν τα παιδιά φεύγουν νηστικά από το σπίτι, βάσει μελετών, κατά τη διάρκεια της ημέρας κουράζονται πιο εύκολα, ενώ έχουν μειωμένες αποδόσεις στο σχολείο.

Δεκατιανό ή απογευματινό

Τα ενδιάμεσα αυτά γεύματα έχει αποδειχθεί ότι κόβουν την πείνα και έτσι αποτρέπουν τα παιδιά να καταναλώσουν υπέρμετρες ποσότητες φαγητού για να χορτάσουν.

Αδράξτε την ευκαιρία και στο δεκατιανό ή το απογευματινό δώστε στο παιδί φρούτα και λαχανικά που περιέχουν βιταμίνη C, όπως μανταρίνια ή πορτοκάλια, για να ενισχυθεί το ανοσοποιητικό τους. Μια ακόμη εναλλακτική πρόταση είναι να ετοιμάσετε στο παιδί τοστ, προσθέτοντας μαρούλι, καρότο, σπανάκι, τα οποία είναι πλούσια σε βιταμίνη C και βιταμίνη Α.

Για να σπάσετε τη ρουτίνα, μπορούν ακόμη να καταναλώσουν μία χούφτα από ξηρούς καρπούς, όπως αμύγδαλα, ή αποξηραμένα φρούτα ή παστέλι.

Κυρίως γεύματα

Τα δύο κυρίως γεύματα, το μεσημεριανό και το βραδινό, θα πρέπει να περιλαμβάνουν τροφές από όλες τις βασικές ομάδες, για να καλύπτονται οι αυξημένες ανάγκες του παιδικού οργανισμού σε πρωτεΐνες, σίδηρο και ψευδάργυρο.

Τέτοιες τροφές είναι το κρέας, το κοτόπουλο χωρίς την πέτσα και τα όσπρια.

Λιπαρά ψάρια για ωμέγα-3 και βιταμίνη D

Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, τα παιδιά δεν λαμβάνουν τη βιταμίνη D ή αλλιώς τη βιταμίνη του ήλιου, που είναι απαραίτητη για το χτίσιμο των μυών και την ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού τους.

Για να έχουν αποθέματα από αυτή τη σημαντική βιταμίνη, είναι σημαντικό να τρέφονται δυο φορές την εβδομάδα με κάποιο λιπαρό ψάρι, όπως ο σολομός ή το σκουμπρί.

Όταν έξω κάνει πολύ κρύο

Όταν οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές, ιδανικές επιλογές για τον παιδικό οργανισμό αποτελούν οι ζεστές σούπες, που παρασκευάζονται από κοτόπουλο, κρέας ή ψάρι. Περιέχουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, που θωρακίζουν το ανοσοποιητικό, ενυδατώνουν και κρατούν ζεστό τον παιδικό οργανισμό.

Υδατάνθρακες για ενέργεια

Για την τροφοδοσία των παιδιών με ενέργεια, τις ημέρες που έχουν προπονήσεις ή όταν οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές και επομένως χρειάζονται καύσιμα για να τα βγάλουν πέρα, τα δημητριακά, το ψωμί, το ρύζι, οι πατάτες και τα ζυμαρικά είναι ιδανικά.

Tο πολύτιμο ασβέστιο

Τα παιδιά θα πρέπει να πίνουν καθημερινά γάλα, γιατί περιέχει ασβέστιο το οποίο, ως γνωστόν, φτιάχνει γερά κόκαλα. Καλό είναι το παιδί να το καταναλώνει σκέτο, χωρίς πρόσθετα, όπως ζάχαρη ή κακάο.

Όταν είναι άρρωστο

Σε περίπτωση που το παιδί κρυολογήσει, βάλτε σε κάθε γεύμα του φρούτα, ζωμούς αλλά και σούπες, που δυναμώνουν το ανοσοποιητικό, για να καταπολεμήσει καλύτερα τους «εισβολείς».

Tips

  • Φροντίστε να μην παραγεμίζετε τα πιάτα τους.
  • Μην τάζετε «λαγούς με πετραχήλια» για να φάνε φαγητά που δεν τους αρέσουν.
  • Προσοχή με τις απαγορεύσεις ορισμένων τροφών, γιατί με τον τρόπο αυτό γίνονται ακόμη πιο επιθυμητά.
  • Προσέξετε να μην παραλείπουν το πρωινό.
  • Στις λιγούρες για… γλυκό, δώστε στα παιδιά παστέλι, μαύρη σοκολάτα, σπιτικό κέικ, σταφιδόψωμο κ.λπ.

 

ΠΗΓΕΣ

https://www.eatright.org/food/planning-and-prep/cooking-tips-and-trends/best-winter-foods-for-kids
https://health.clevelandclinic.org/5-foods-for-winter-weather/

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/nutrition/healthy-eating-winter-tips

https://www.moh.gov.cy/Moh/moh.nsf/All/ADDB0B13026ADB5AC2257A4C001DC85A/$file/%CE%95%CE%B8%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82%20%CE%9F%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AE%CF%82%20%CE%BA%CE%B1%CE%B9%20%CE%86%CF%83%CE%BA%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82%20%CE%B3%CE%B9%CE%B1%20%CE%A0%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%AC%20%CE%97%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AF%CE%B1%CF%82%2006-12%20%CE%A7%CF%81%CE%BF%CE%BD%CF%8E%CE%BD.pdf